Największą satysfakcję z zabawy w escape roomach ma się zwykle wtedy, gdy opuszcza się je na własnych zasadach i to bez korzystania z żadnych podpowiedzi dochodzących z zewnątrz. Nieczęsto to się jednak zdarza. Oczywiście doświadczone ekipy prawie zawsze dążą do tego, by tych podpowiedzi w ogóle nie używać, traktując je jak taką naprawdę ostatnią deskę ratunku, jednakże tego doświadczenia trzeba najpierw nabyć. Mistrz gry ma natomiast pomagać osobom początkującym i średniozaawansowanym. W pewnym sensie współpracuje on z ekipą wydostającą się w pokoju i od czasu do czasu może wpłynąć na jej tok myślenia i go zmienić, jeżeli zobaczy, że podejmowane przez ekipę działania nie dają żadnego dobrego rezultatu. Mistrz gry jest więc takim cichym doradcą. Oczywiście przez większość czasu nie będzie się on odzywał, ale jednak nie zawaha się udzielić rady czy jakiejś konkretnej pomocy, jeżeli tylko poczuje, że nadeszła idealna pora na wykonanie takiego kroku.
Pokój zagadek opuszczony za sprawą skorzystania z paru dodatkowych podpowiedzi wciąż jest natomiast pokojem pokonanym. Niektóre grupy są wręcz zbyt uparte w tym niekorzystaniu z zewnętrznej pomocy. Tak bardzo pragną same rozwiązać wszystkie łamigłówki i tak sztywno trzymają się zasady, że nie będą brać podpowiedzi, iż koniec końców w ogóle nie dają sobie szansy na opuszczenie placówki, bo zatrzymują się np. na pierwszym czy drugim zadaniu i tak tkwią przy nim przez całą godzinę, by ostatecznie nie dojść do żadnego sensownego rozwiązania. Podpowiedzi mają natomiast sprawić, że gra będzie przebiegać płynnie i liniowo. Jeżeli zagadka zajmuje zbyt dużo czasu, warto właśnie poprosić przy niej o jakąś pomoc. Dzięki temu można będzie ruszyć dalej i już samemu główkować.
Prawie każdy, kto odwiedza taki escape room w miarę regularnie, uczy się tego, że korzystanie z podpowiedzi jest czymś normalnym i naturalnym. Nawet ci najbardziej doświadczeni muszą po nie czasem sięgnąć, albowiem bez nich nie są w stanie pójść do przodu, a wolą jednak nie tracić za dużo cennych minut na rozwiązywanie jakiejś jednej zagadki.